Welkom bij Gezond Gewicht   

                                                                                                                       Voor een fit & vitaal leven

Wil jij graag op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes op het gebied van voeding, sport & ontspanning?
Check deze pagina dan wekelijks voor de allernieuwste trends en inspireer jezelf (en anderen) om de fitste versie van jezelf te worden :) 

De kracht van (goede) koolhydraten
Tegenwoordig kun je er bijna niet meer omheen: wil je afvallen dan neem je beter nauwelijks tot geen koolhydraten. Of het werkt? Ja, als je de snelle koolhydraten vervangt door de langzame dan val je zeker af. Het is echter niet aan te raden ook in de goede koolhydraten te schrappen. Koolhydraten zijn suikers, zetmeel en vezels. Ze worden in je darmen afgebroken tot glucose. Glucose komt in je bloed en is een noodzakelijke brandstof voor allerlei lichaamsprocessen. Eet je te weinig koolhydraten dan neemt je lichaam eiwitten als brandstof met o.a. spierafbraak ten gevolg. Snelle koolhydraten kunnen zorgen voor een kortstondige energieboost. Na deze boost kan je bloedsuikerspiegel (glycemische index) ook weer snel dalen, waardoor je je vermoeid of minder geconcentreerd kunt voelen. Producten met snelle koolhydraten zijn:
* Frisdrank
* Snoep, koek, gebak
* Witte pasta & rijst soorten
* Witbrood
Langzame koolhydraten worden door je lichaam dus langzamer verteerd en geven dus een langer verzadigd gevoel. Ze geven hun energie geleidelijk af waardoor je je minder snel moe en futloos voelt. Het helpt bij het afvallen. Producten met langzame koolhydraten zijn:
* Zilvervliesrijst, bulgur, quinoa
* Groenten, fruit, peulvruchten 
* Melk & yoghurt
* Volkorenproducten
Per individu verschilt de inname van koolhydraten. Het is dus absoluut niet aan te raden dit zelfstandig te verlagen want de kans dat je te weinig binnenkrijgt is heel groot. Dit zorgt voor ernstige schade!
Wil jij graag weten hoeveel koolhydraten jij maximaal per dag mag eten? Stuur mij dan een berichtje en ik maak GRATIS en VRIJBLIJVEND een schema op maat!

Een opgeblazen buik
Heerlijk dit zonnige weer! Ik ben vast niet de enige die geniet van een fris drankje op het terras deze dagen. Voor je er erg in hebt is de middag voorbij en moeten we moeite doen om een fatsoenlijke maaltijd naar binnen te werken. Want met dit warme weer eet je al snel minder dan normaal. Maar als we dan gegeten hebben na een dag terras zitten krijgen we al snel last van een opgeblazen buikgevoel. Vervelend, maar niet moeilijk de volgende keer te voorkomen. Met deze 4 oplossingen heb jij er geen last meer van!
1- Kauw goed
Een opgeblazen gevoel ontstaat wanneer bij het doorslikken van voedsel teveel lucht wordt meegehapt. Dit zorgt voor een ophoping van gassen. De eerste stap om een opgeblazen gevoel te voorkomen is dus beter kauwen en kleine hapjes tegelijk. Neem de tijd!
2- Pas je eetpatroon aan
Een ophoping van gassen ontstaat vaak door het soort voedsel dat je eet of drinkt. Het is belangrijk om te checken of je een intolerantie hebt voor bijvoorbeeld gluten of lactose? Is dit niet zo, maar heb je toch last? Sommige (o.a. eiwitrijke) voedingsmiddelen vergroten de productie van gassen. Pas daarom je eetpatroon aan om dit zoveel mogelijk te vermijden. 
3- Verminder stress
Een opgeblazen buik is het resultaat van opgehoopte gassen, maar de onderliggende oorzaak kan stress zijn. Stress heeft een negatief effect op je darmen, waardoor ze onrustig worden. Geef je buik daarom elk etmaal zo'n 10 uur rust.
4- Eet om de twee uur
Hoewel je buik elke nacht 10 uur rust nodig heeft, is het verstandig om overdag regelmatig te eten. Een lege maag zorgt voor gasvorming en dus een opgeblazen buik, dus sla geen maaltijden over. Daarbij spreid je je energie beter als je om de 2 uur eet. 

Running motivation 
Als fanatieke hardloopster geniet ik van dit weer, al moet ik de middaguren wel inruilen voor een vroeger of later tijdstip! Je zou zeggen dat je het beste in de ochtend kunt gaan rennen omdat je dan de meeste energie hebt. Uit onderzoek is gebleken dat hardlopen in de avonduren veel beter is voor onze algehele gezondheid namelijk om deze simpele feiten:

Dag drukke dag! Natuurlijk is het verleidelijk om na een drukke dag met een kop thee op de bank te ploffen met een Netflix-marathon, maar wees eerlijk ontstresst dat echt? Om de sores van de dag achter je te laten kun je veel beter je hardloopschoenen aantrekken en nog even een rondje gaan rennen in de schemering. 

Je houdt het langer vol! 's avonds is je lichaam een stuk meer ready to run. Doordat je er al een dag op hebt zitten zijn je spieren lekker soepel en opgewarmd. 

Lekker mindful. De wereld is prachtig in de schemering van de avond. Zonder het drukke verkeer en de mensen op straat, ziet de omgeving waar je woont er ineens heel anders uit. Concentreer je op wat je ziet, luister naar de avondgeluiden en neem een diepe teug van de frisse avondlucht: voor je het weet zit je in je hardloopflow.